Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel. De 5 P’s die in elk bedrijfsplan voor moeten komen. Deze formule geldt minstens net zo goed voor online succes. Vandaag wil ik graag ingaan op de plaats.

Het klinkt vast heel logische. Als u een winkel wilt openen dan doet u dit in een dorp, in de buurt van andere winkels en aantrekkingspunten. U gaat immers niet in de “middle of no-where” een winkel openen. Veel mensen realiseren het niet maar dit geld net ook voor online ondernemers. Eigenlijk is het hier nog belangrijker. Opent u een webshop of wilt u online verkopen dan moet u gevonden worden, dit is logische maar waar moet u op gevonden worden? Veel van onze klanten die online willen beginnen denken dat het vindbaar zijn op hun bedrijfsnaam voldoende is. Hier zijn wij het niet mee eens. Als u begint met uw bedrijf kent niemand u, wie gaat er dan naar uw bedrijf zoeken? Uw vrienden en family? Deze kent u al en gaan uw bedrijf niet overeind houden. U moet nieuwe klanten aantrekken en deze zijn op 1 plaats te vinden, Google! Maar hoe zoeken uw klanten, waar kunt u ze vinden, en hoe moet u ze bereiken?

Het begint bij het inleven van uw klanten. Stelt u zich eens voor. U zoekt een logo ontwerper, iemand om uw logo te laten ontwerpen. U gaat dan niet zoeken naar “the Design Factory” of een ander bedrijfsnaam. U zoekt een product en gaat waarschijnlijk daarnaar zoeken. Middels een zoekwoorden onderzoek kunt u achterhalen hoe uw klanten zich gedragen online. U kunt zien hoe vaak bepaalde zoekwoorden gezocht worden en waar u uw SEO campagne naar moet richten. Onze klanten die opzoek zijn naar een logo zoeken bijvoorbeeld naar:

Zodra u weet waar uw klanten zich bevinden kunt u hier een gerichte campagne op starten. Dit kan op twee manieren, SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search Engine Optimalisation) Beide bieden voordelen en zijn belangrijk voor uw bedrijf. SEA is het betalen per click om mensen naar uw website te lokken. Kosten kunnen variëren van enkele centen tot enkele euro’s. U moet zich dan ook goed realiseren dat een goede campagne al snel enkele honderden euro’s per maand kan kosten. Maar als u dit goed doet, u uw doelgroep goed target en zodra deze op uw site komen hun op de juiste manier aanspreekt dan zult u zien dat deze kosten er makkelijk uit te halen zijn!

SEO is een ander verhaald. Er gaat veel werk in zitten en u moet geduld hebben. Een website stijgt niet snel naar de eerste pagina. Hier gaan maanden en soms wel jaren inzitten. Uw site moet de juiste content bevatten en altijd up to date zijn. En pas als alles klopt zult u zien dat uw site steeds hoger in Google komt.

Het probleem deze dagen is dat er enkel 10 plaatsen aanwezig zijn op de eerste pagina van Google. Waar u zich met een fysieke winkel in de stad tussen vele andere winkels kan vestigen moet u het online weten te doen op de eerste pagina. Een pagina waar enkel de 10 beste en meest relevante websites staan. En er staat druk op. Het succes van uw bedrijf hangt er namelijk vanaf. Lukt het niet om goed gevonden te worden dan zal uw online onderneming nooit een succes worden. Lukt het wel dan zult u de omzet zien binnen komen. Uiteraard als de ander P’s (Prijs, Promotie/Presentatie en Product) ook kloppend zijn.